در کدام مدرسه تحصیل کردهاید؟
در دبیرستان سلام یاسین درس خواندهام البته تغییر رشته دادم و دو بار کنکور تجربی را شرکت کردم. سال گذشته فارغ التحصیل بودم.
دبیر زیست شما چه کسانی بود و کدام یک تاثیر فراوانی در موفقیت شما داشت؟
آقای دکتر عمارلو و آقای شاملو
آیا مدال المپیاد داشتید؟
خیر. حتی در درس زیستشناسی در ابتدا بسیار ضعیف بودم.
در امتحان زیست شناسی که بعد از تغییر رشته شرکت کردم در یکی از امتحانات نمره 11 و در دیگری نمره 12 را کسب کردم.
در ابتدا و در سال اولی که کنکور تجربی دادم درصدهای زیستم حدود 30-40 درصد بود اما بعد پیشرفت کردم و با وجود ضعفم در این درس، معتقدم سال اول کمک زیادی به موفقیتم در سال دوم(کنکور 95) داشت.
اگر از صفر شروع کرده بودم نمیتوانستم موفق شوم.
چند ساعت در هفته مطالعه داشتید؟
طبق گفته معلمم سعی می کردم روزانه 4 ساعت زیست بخوانم . در کل هفته مجموعاً بین 25 تا 30 ساعت زیست مطالعه میکردم.
از چه سالی خواندن زیست برای کنکور را جدی گرفتید و به روش درستی رسیدید؟
از همان سال اول جدی بودم اما درک درستی از این درس نداشتم. به نظر من این درس با سایر دروس متفاوت است و روش و تکنیک و قاعده خاصی برای مطالعه آن وجود ندارد. فقط نکته مهم این است که تکرار و مرور بسیاری داشته باشیم و چندین بار هر مبحث را بخوانیم.
روش مطالعه خود را توضیح دهید.
درس زیست کاملا حفظی است و همانطور که گفتم خواندن بسیار زیاد لازمه آن است. در حین این مطالعه و تکرار در ذهنم اتفاقاتی میافتد که به تسلطم هم کمک میکرد.
مثلا نکاتی که میخوانم را در ذهنم به صورت ترکیبی میآوردم.
با کمک آزمونهای کانون کم کم یاد گرفتم کدام بخشها از نظر طراحان جالب تر و تست خیز تر است.
خودم از نکات کتاب استنباط میکردم و سعی میکردم ذهن طراح را بخوانم و مانند طراحان فکر کنم.
اگر نکته ای بود به جای اینکه فقط همان نکته را حفظ کنم،
سعی میکردم با استفاده از آن ذهنم را خلاقتر کنم و یاد بگیرم چطور میشود چنین نکاتی از بخش های دیگر هم استخراج کرد و نحوه
استخراج نکات را به بخشهای دیگر کتاب درسی تعمیم میدادم.
یاد گرفتم که نباید از هیچ خط کتاب درسی ساده گذشت و ساده ترین مطالبی که شاید کسی به آنان توجهی نداشته باشد، میتواند مد نظر یک طراح باشد و باید همه جای کتاب را زیر ذره بین برد.
به طور کل در این مسیر آزمونهای کانون خیلی به من کمک کرد.
تحلیل آزمون خیلی برایم اهمیت داشت و آن را اصلا از دست نمیدادم.
اگر سوالی پنج خط بود و پنج نکته داشت، تک تک نکات را برای خودم در کتاب درسی یادداشت میکردم.
اینطور نبود که توجهم فقط به همان سوال و نکتهای باشد که در آن ایراد داشتم.
حتی در طی آزمون سوالات را تفکیک میکردم و اگر نکتهای برایم جالب بود به خاطر می سپردم تا حتما بعدا آن را یادداشت کنم.
تک تک سوالات را حلاجی میکردم.
سال اول که از نتیجه راضی نبودم، شروع کردم که کتاب را حفظ کنم.
در تابستان فقط درس زیستشناسی را مطالعه میکردم. تا آخر تابستان کاملا کتابهای زیست را حفظ بودم.
در طی سال تحصیلی هم جزوهها را میخواندم و سعی میکردم باز هم نکات جدید استخراج کنم و همچنین نکات مهمی که خودم در کتابم
یادداشت کرده بودم را میخواندم. اولویت اولم تست سراسری بود اما چون کافی نبود تست تالیفی هم میزدم. در تستهای تالیفی که میزدم یا به نظرم نکات قشنگی بود یا اینکه به نظرم ایده طراح چندان جالب نبوده و آن نکات را قبول نداشتم.
از این بین فقط آن نکاتی که به نظرم جذاب و کنکوری میآمد و تست واقعا چالش یا دام داشت را یادداشت میکردم یا قسمت مربوطه را در کتاب هایلایت میکردم و آنان را با دقت بسیار میخواندم.
روش مطالعه خود را در یک مبحث خاص توضیح دهید.
در ژنتیک بسیار قوی بودم و با وجود اینکه در کنکور سوال سختی از ژنتیک طرح شده بود ، توانستم سوال را حل کنم.
یکی از دلایل آن هم این بود که در درس ریاضی، احتمال، قوی بودم. اما نکته مهمتر را از نظر خودم در این میدانم که حتی از سادهترین تستها هم نمیگذشتم و همه تستها و تمرینها و همهی ساده ترین دودمانه ها را هم حل میکردم.
معتقدم همین نکته باعث شده بود که بتوانم تستهای دشوارتر و ترکیبی را هم حل کنم.
حتی زمانی که داشتم تست سخت و ترکیبی را حل میکردم میدانستم که به واسطه حل تستهای ساده تر موفق به حل این تست شدهام.
رمز موفقیت در ژنتیک، تمرین و تست زیاد و خو گرفتن با سوالات است.
تصاویر زیستشناسی دغدغه اکثر دانشآموزان تجربی است. روش مطالعه خود را در این بخش شرح دهید.
برای خواندن تصاویر، هم نکات از پیش استخراج شدهای که معلمم میآموخت را میخواندم هم از تستها و آزمونهای کانون مطالب زیادی استخراج می کردم.
به طور کل هم سعی میکردم فقط نکته حفظ نکنم و خود شکل را به خاطر بسپارم تا بتوانم به سوالات نکتهای جدید هم پاسخ دهم.
در مطالعه شکلها، یکی از مهمترین مسائل به ترتیب به خاطر سپردن شکل است.
مثلا ترتیب چهار بخش معده گاو یا ترتیب اجزای مختلف مغز. سعی میکردم علیالخصوص به شکل های جدید کتاب درسی توجه ویژه داشته باشم.
آیا از روش بازیابی هم استفاده میکردید؟
بله. همیشه سعی میکردم بیشتر به یاد بیاورم که در کدام صفحه کتاب چه مطالبی بود.
همانطور که گفتم تسلط بسیار بالایی بر کتاب درسی داشتم. تا جایی که میتوانستم و همیشه سعی میکردم حتی کل یک فصل را بدون نگاه کردن به کتاب بهیاد بیاورم.
چون دیده بودم گاهی در آزمون پیش میآید که یک نکته را با این که بارها خوانده بودم باز هم فراموش میکنم.
بعد از اینکه کتاب درسی را نگاه میکردم، بلافاصله به یاد میآوردم.
این باعث شد بفهمم حتی به عکسها و شکل صفحات کتاب هم شرطی میشوم و از حافظه تصویریام استفاده میکردم.
پس باید بدون نگاه کردن به کتاب بازیابی کنم.
وقتی متوجه میشدم که چه قسمتهایی از کتاب را نمیتوانم به یاد بیاورم، همان قسمتها را مجددا میخواندم.
منابع شما چه بود؟
اول از همه کتاب درسی برایم اهمیت بسیاری داشت. بعد هم جزوهام را میخواندم.
در تست هم، همانطور که گفتم اول تست سراسری میزدم اما چون کافی نبود تالیفی هم کار میکردم.
اما معمولا از مجموعههای تستهای تالیفی راضی نمیشدم. بهترین منبع من آزمونهای غیر حضوری بود. اما چون تعداد آن تستها هم محدود بود، آزمونهای چند سال قبل را هم میزدم. تحلیل خود آزمون هم کمک بسیاری میکرد.
همیشه شنبه صبح این کار را انجام میدادم.
بعد از عید هم که نکاتی که یادداشت کرده بودم را مجدد خواندم و از آزمونهای جامعی که در سایت آپلود شده بود استفاده کردم. بعضیها را کامل کار کردم بعضیها هم فقط درس زیست شناسی.
امسال سوال اول زیستشناسی کنکور اشتباه بود. با دیدن آن سوال چگونه آرامش خود را حفظ کردید؟
من اعتماد به نفس بسیار بالایی داشتم.
آنقدر کتاب درسی را خوانده بودم که احساسم این بود کسی نمیتواند از کتاب درسی تستی مطرح کند که من آن را بلد نباشم.
کمی روی سوال 156 مکث کردم و این سوال حدود یک دقیقه از زمان من را گرفت.
اما از نظر خودم مطمئن شدم که تست اشتباه است و با قطعیت میدانستم برای همه همین شرایط وجود دارد.
برای همین نهایتا این سوال را رد کردم و با آرامش به ادامه سوالات پاسخ دادم.
به خاطر همین اعتماد به نفس و آرامش، کنکور بهترین آزمون من شد و با میانگین تراز کانونی 7000 رتبه 46 را کسب کردم.